Teaching, critique and action in the legal field: thinking together with Duncan Kennedy
Keywords:
Criticism, equality, action judicial interpretationAbstract
Thinking is working to transform thought, wrote Meschonnic. Criticism is, above all, that: reflecting precisely on what our knowledge prevents us from knowing. A gesture that transforms from the question itself. In dialogue with Professor Duncan Kennedy, this paper aims to rethink the relationship between teaching, criticism and action in the legal field, insisting on the need to reinscribe criticism not as the unveiling of a hidden "essential truth" but as a praxis that transforms from the very limits that the symbolic order establishes. Likewise, the article addresses the question of judicial interpretation, suggesting the need to move the signifier "legal work" towards the orbit of "action" in the Arendtian sense. Work or manufacturing as opposed to action occurs in isolation. Action, on the other hand, needs others. That is why it is offered as exchange and above all: absence of calculation.
Downloads
References
ARENDT, Hannah (2005). “Labor, trabajo, acción. Una conferencia”. De la historia a la acción, Buenos Aires: Paidós.
(2005). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.
BARTHES, Roland (2003). El placer del texto y Lección inaugural de la cátedra de semiología literaria del Collège de France. Buenos Aires: Siglo XXI.
BENJAMIN, Walter (2007). Concepto de filosofía de la historia. La Plata: Terramar.
CÁRCOVA, Carlos María. La deriva del sentido y los límites de la interpretación judicial. Texto inédito.
(2014). “Los derechos fundamentales en la Constitución: interpretación y lenguaje”. Número Especial Jurisprudencia Argentina. Buenos Aires, Abeledo Perrot.
CULLER, Jonathan (1979). La poética estructuralista. Barcelona: Anagrama.
FOUCAULT, Michel (1992). “Verdad y poder”. Microfísica del poder, Madrid: La Piqueta.
GRÜNER, Eduardo (2006). “Lecturas culpables. Marx(ismos) y la praxis del conocimiento”. La teoría marxista hoy. Problemas y perspectivas. Buenos Aires: CLACSO.
KENNEDY, Duncan (1999). Libertad y restricción en la Decisión judicial. El debate con la Teoría Crítica del Derecho (CLS). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
(2010). Izquierda y Derecho. Ensayos de teoría jurídica crítica. Buenos Aires: Siglo XXI.
KRISTEVA, Julia (1978). Semiótica 1. Madrid: Editorial Seuil.
MARÍ, Enrique (1993). “Moi Pierre Riviere y el mito de la uniformidad semántica del discurso jurídico”. Papeles de Filosofía I. Buenos Aires: Biblos.
MESCHONNIC, Henri (2015). Spinoza poema del pensamiento. Buenos Aires. Editorial Cactus y Tinta Limón.
RANCIERE, Jacques (2007). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
SPIVAK, Gayatri (1997). “Estudios de la subalternidad: deconstruyendo la historiografía”. Debates Post Coloniales. La Paz: Aruwiyiri – Historias.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores/as conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los/as autores/as pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los/as autores/as a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).