Children's rights and the digital environment

Authors

  • María Florencia Acuña

Keywords:

digital divide, best interests of the child, right to development, digital civic education, role of the state, right to nondiscrimination

Abstract

This work aims to reflect on the positive and negative aspects that the access of boys and girls to the digital environment entails, based on some considerations indicated by the Committee on the Rights of the Child of the United Nations, in its recent Observation General nro. 25. In this sense, we will arrive at a series of proposals aimed at achieving the protection and safeguarding of the rights of these, against the various risks and dangers to which they are indefectibly exposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Florencia Acuña

Estudiante de Abogacía, Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires (UBA). Colaboradora en el Observatorio de Lenguaje Claro de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires. Colaboradora en Proyectos de Investigación DeCyT y UBACyT (UBA).

References

CABERO ALMENARA, Julio, “Reflexiones sobre la brecha digital y la educación”, Universidad de Sevilla, 2014, España.

Convención sobre los Derechos del Niño, 20/11/1989, Nueva York, Estados Unidos de América, e.v. 02/09/1990.

Convenio sobre Cibercriminalidad, 23/11/2001, Budapest, Hungría, e.v. 01/07/2004.

NARVÁEZ MORA, Maribel, “Neuroderecho: el sentido de la acción no está en el cerebro”, en Revista de Teoría del derecho, Año 1, Nro. 2, 2014, pp. 125-148.

Comité de los Derechos del Niño, CRC/C/GC/25, Observación general nro. 25 (2021) relativa a los derechos de los niños en relación con el entorno digital, 02/03/2021.

REALE, Julián, “Pornografía Infantil: ¿qué dice la ley argentina?”, en Argentina Cibersegura, https://www.argentinacibersegura.org/pornografia-infantil-que-dice-la-ley-argentina_227 consultado 02/05/2018.

República Argentina, “Código Penal de la Nación Argentina”, Ley 11.179, 30/09/1921.

Published

2021-06-30

How to Cite

Acuña, M. F. (2021). Children’s rights and the digital environment. Lecciones Y Ensayos, (106), 195–208. Retrieved from http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/revistalye/article/view/1057

Issue

Section

Concursos de Ensayos Breves